lördag 25 juli 2009

Tidig blomning - Colette

En rätt fin kortroman från 1923. Jag gillar stilen/stämningen och miljöbeskrivningarna. Det handlar om två ungdomar på sommarlov; de har växt upp tillsammans eftersom föräldrarna är gamla vänner. Nu anas de vuxna mest som främmande, vagt irriterande och avlägsna skuggor i ungdomarnas vuxenblivande. De är femton och sexton år, och något nytt börjar växa fram mellan dem. Så möter unge Phil en vacker och förförisk äldre kvinna...

Tja. Som sagt gillar jag vissa drag i boken, och inledningsvis gillar jag också "Mrs Robinson-temat"... men snart blir jag mest bara irriterad på huvudpersonen och hans viktorianska könsrollstänkande. Jag väljer att tro att det är meningen; att man ska inse att män och kvinnor inte kan förhålla sig på det sättet till varandra, att den unge mannen är ute och cyklar och mänskligheten måste in i en ny riktning...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar