lördag 25 juli 2009

La clé sur la porte - Marie Cardinal

Ja, ärligt talat var det här en förkortad och bearbetad bok som jag läste för övnings skull, men ändå... Det handlar om en kvinna med lite märkligt idealistiska idéer. Hon har några barn, och nyckeln till deras dörr sitter alltid i; vem som helst för komma dit, och gör det också. Ibland kan huvudpersonen stå till tjänst med goda råd och konkret hjälp, men ibland tycker hon också att livet känns lite väl kaotiskt. Det handlar om ungdomars liv och uppväxtvillkor på 1960/70-talet.

Det kändes mot slutet som att jag inte skulle ha orkat med historien i dess fulla längd, men å andra sidan är det ju möjligt att den kändes mindre intressant på grund av bearbetningen... I gymnasiet läste jag ett par andra böcker (i original alltså!) av Marie Cardinal, som jag nog gillade i och för sig, även om jag inte riktigt minns i hur hög grad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar