lördag 25 juli 2009

Sargassohavet - Jean Rhys

En sentida omdiktning av Charlotte Brontës Jane Eyre, med fokus på helt andra karaktärer och miljöer.

Varför blev Mr Rochesters första hustru inlåst på vinden? Jean Rhys vet... Här låter hon "den galna kvinnan på vinden" bli huvudperson för att kasta ett helt nytt ljus över historien. Romanen är både vackert drömsk och obarmhärtigt skarp, och min första känsla var att de ömma känslor jag haft för mr Rochester sedan femtonårsåldern nu fått dödsstöten... Men naturligtvis behöver man inte ta det så allvarligt - det handlar trots allt om två helt olika författares olika ärenden och visioner. En väldigt bra och intressant bok i alla fall, som gjorde mig intresserad av att läsa mer av Jean Rhys, vilket jag dock ännu inte har gjort.

Men jag har i alla fall hört ett litet utdrag ur Goodmorning, Midnight, i fransk översättning: Bonjour, minuit...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar