lördag 25 juli 2009

Döp alla djuren - Alison Smith

Jag tog ut boken ur hyllan av den enkla anledningen att jag blandade ihop namnet med Ali Smith som har skrivit Jag är allt du drömt. Det kan också förklaras med min bokgaydar...

Alison och hennes bror är oskiljaktiga - men så en dag dör brodern i en bilolycka. Boken handlar om hur familjen, troende katoliker, hanterar förlusten och försöker gå vidare i livet. Det handlar också om hur Alison går in i tonåren och puberteten, och en dag möter hon också kärleken. Och i en katolsk flickskola kan en sådan kärlek inte vara annat än förbjuden...

Jag brukar sällan välja att läsa böcker som uttryckligen kallas självupplevda ("bygger på en sann historia", "den verklighetsbaserade berättelsen om..." etc), men om det inte hade stått på bokens framsida skulle jag mycket väl ha kunnat ta den för en roman. Det finns ett driv i berättandet och ett djup i gestaltningen som till stor del saknas i den tidigare nämnda Olivia, till exempel, och det blev därför en positiv läsupplevelse. Man kan förstås inte veta vad som faktiskt är "sant" och vad som är tillagt i efterhand för berättelsens skull - men det struntar jag blankt i. Det hade gärna kunnat få vara en renodlad roman för min del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar