fredag 24 juli 2009

Luder - Helen Walsh

Millie - olycklig, sviken, intelligent, söker tröst via sex, alkohol och droger. Bäste vännen Jamie kluven mellan vänner och fästmö ger sitt perspektiv på Millie.

Det var en bra bok, fast först var jag inte säker på vad jag skulle tycka om den. Men efter hand började en helhetsbild växa fram.

Dock någonting jag inte riktigt förstår: på baksidan står det att boken har lagts till på en lista över de sexigaste böckerna någonsin. Jag undrar vad det betyder. Är en bok "sexig" bara för att den innehåller sex? Vad menas egentligen med uttrycket? Vad menar listmakarna? Jag menar, visst förekommer väldigt mycket sex i boken. Huvudpersonen Millie är en tjej som tar vad hon vill ha. Liksom i fråga om alkohol och droger. Men trots att hon i någon mån njuter av det hon gör, så är det otvivelaktigt så att nästan samtliga utsvävningar efterlämnar en bitter eftersmak.

Det är inget moraliserande, bara ett konstaterande. Millie är en intelligent tjej, men inte lycklig. Hon hanterar sin känsla av vilsenhet, att vara sviken och sårad, via de medel som står henne till buds. (Och en lösning visar sig - saker och ting avslöjas, så som sker i romaner, och man anar, hoppas, att en ljus framtid väntar både Millie och hennes bäste vän Jamie.) Det är inte så att hennes beteende är obegripligt. Men jag ifrågasätter att man kan mena att boken är "sexig" i positiv bemärkelse. Om det är så att boken, som det står på baksidan, i lika hög grad tilltalar feminister som porrkonsumenter -- så måste det betyda att dessa båda grupper har väldigt olika sätt att tolka det de läser. Ett annat uttryck som används i baksidestexten är "mardrömsspiral".

Men det kanske är något jag inte förstår. Jag tyckte att boken var bra och engagerande, men inte just på grund av att den var "sexig".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar