lördag 5 september 2009

Äppelkaka och bokenkät

Ibland kommer jag ihåg att läsa vad som händer på Bokhora - undrar varför jag glömmer att göra det regelbundet, istället för att läsa nästan en månads inlägg i ett streck... Hur som helst, där hittade jag nu ett inlägg med ursprung i ännu en litteraturblogg, av Fiktionista. Därav detta.

1. Infoga en bild av det snyggaste bokomslaget du har i din bokhylla. Förklara varför du tycker det är så snyggt.

Okej. Det måste bli omslaget till De besatta - en romantisk berättelse av A.S. Byatt.



Detta är The Beguiling of Merlin av Sir Edward Burne-Jones. Jag är väldigt förtjust i Prerafaeliterna! Fast första gången jag läste den här boken (som för övrigt är en av mina absoluta favoritböcker) hade jag aldrig hört talas om det gänget, jag tyckte bara att bilden var fin... Om jag hade en bok med omslag av Waterhouse så skulle den vara min favorit, men nu blir det den här!

2. Vilka tre böcker vill du köpa härnäst?

Emily L. av Marguerite Duras (helst både i original och översättning, men jag räknar det som en i alla fall), Sarah Waters senaste, och Joyce Carol Oates dagböcker... jaha, det var tre, det gick snabbt!

3. Vad skulle titeln vara till din egen självbiografi?

Hmm... Jo, det skulle vara en fras från Edith Södergran: Av hela vår soliga värld önskar jag blott en trädgårdssoffa...

4. Om du fick bjuda hem valfri författare i ett dygn, vem hade du bjudit och vad hade ni gjort under dygnet?

Om Nina Bouraoui vore singel så hade jag bjudit in henne. Men hon har väl en flickvän! Så jag vet inte. Birgitta Trotzig kanske? Vågar man bjuda hem en författare som man har skrivit fyra uppsatser om (i olika ämnen!) på både A, B och C-nivå?!

5. Hur ser din läsritual ut (hur förbereder du din lässtund)?

Jag har inga ritualer. Men ibland gillar jag att dricka te och äta något (sött...) till läsningen.

6. Föredrar du färdiga/definitiva slut eller öppna slut? Varför?

Det är väl olika. *funderar* Eller, kanske att jag mest tycker om öppna slut, där tankarna får vandra vidare... I och för sig kan ett definitivt slut vara väldigt tillfredsställande också. Obönhörligt, utan återvändo, en definitiv förändring av tillvaron. Fast egentligen är väl nästan alla slut mer eller mindre öppna. För egentligen tar ju ingenting någonsin helt slut, om inte huvudpersonen dör, vill säga? (I en sådan tolkning har även till exempel Svart flicka, vit flicka ett öppet slut. Hur Genna går vidare med livet, kan man tänka sig...)

7. Vilken bok hoppas du blir film, och vem ska i så fall regissera filmen?

Som jag har sagt tidigare: Les amies d'Héloïse! I så fall kan Fanny Ardant både regissera den (nu har hon ju vanan inne) och spela rollen som Suzanne. Eller François Ozon. Okej, okej, jag har inte så jättebra koll på regissörer... En annan bok jag skulle vilja se som film är Virginia Woolfs To the Lighthouse. Jag vet att den redan är filmad (1983), men de jag känner som har sett filmen håller med mig om att en ny version inte skulle sitta fel! Den ska regisseras av någon som förmår uppskatta Woolfs poetiska dimensioner (för hon är min favoritpoet bland prosaförfattarna!). Och jag skulle gärna se Mississippi av Marnie Woodraw som film.

8. Infoga en sångtext som du gillar och musikvideon om du kan hitta den på t.ex. YouTube.

Jag är lite lat och infogar därför bara en länk till min förra blogg, för där har jag både text och översättning redan. Les larmes de tes yeux (C. Cabat och J. Musy), Mireille Mathieu. Och ja, man kan höra den på YouTube! Det finns många fler texter jag gillar... men jag tycker om det där om vägen som öppnar sig...

9. Nämn en rolig litteraturrelaterad internetsida som du brukar vara inne på (helst något annat än en bokblogg).

Annat än bokblogg? Det lär vara den här, det! Eller Lilis blogg, som kanske mest handlar om film och Fanny Ardant, men det är ju verkligen litteraturrelaterat.

10. Hur många böcker läser du i genomsnitt på ett år?

I genomsnitt? Hm. Om jag räknar från september förra året till nu, och antar att jag alltid läser ungefär lika mycket, så säger jag ca 40. (Det känns som att det borde kunna vara mer, men, men.)

2 kommentarer:

  1. Mycket bra titel till din självbiografi! Jag har inte speciellt stor koll på fransk litteratur och film så du har gett mig lite nya uppslag nu, tack för det! Kul att du ville svara på enkäten :D

    SvaraRadera
  2. Så bra, då har jag det svåra problemet med att välja titel avklarat den dag jag bestämmer mig för att skriva mina memoarer. ;)

    Kul att jag kunde ge dig nya uppslag - nu blev jag genast inspirerad att skriva lite nya inlägg om film! :) Det blir en annan dag...

    SvaraRadera