måndag 4 januari 2010

Listor!

Eftersom alla andra skriver listor just nu så ska jag också göra det. Här går vi inte mot strömmen, inte!

Olästa/påbörjade böcker i min bokhylla/på mitt skrivbord/på min byrå, i den ordning de står/ligger placerade

* Alberto Manguel: En historia om läsning. Jag köpte den på bokrean 2002, har påbörjat den två gånger och varje gång blivit intresserad, men ändå inte kommit så långt...

* Johan Althoff: Det mesta är osagt. En gång under senhösten (vintern?) 2006 (2007?) hörde jag ett föredrag av Althoff på biblioteket i Sala. Jag borde ha haft en anteckningsbok med mig. Jag blev djupt fascinerad av allt han sa och köpte denna bok efteråt. Vet inte varför jag inte har läst den!

* Amanda Foreman: Georgiana. Jag fick den av en kompis som skulle flytta, våren 2004.

* Elizabeth George: Skriv på! Jag har läst lite i den, och jag tror visst att den innehåller mycket av intresse, men det känns som om hon kommer med för många tvärsäkra påståenden, som i nuläget mest gör mig stressad...

* Fjodor Dostojevskij: Bröderna Karamazov. Hm. Oavsett vad vissa säger så gillar jag inte Dostojevskij så värst.

* Susha Guppy: Hästen med förbundna ögon. En gång för x antal år sedan var den "veckans bok" (25 kr) på Studentbokhandeln...

* Karin Boye: För lite. Ja, Boye är min själsfrände, men... boken väntar på rätt tillfälle... eller nåt.

* Kristina Lugn: Lugn, bara Lugn. Jag bara har den...

* Ebba Sörblom: Lindansare. Diktsamling som jag fick en gång.

* Ann Jäderlund: Dikter 1984-2000. Jag har ströläst i den lite, men den enda av diktsamlingarna som jag läst i sin helhet är mörker mörka mörkt kristaller. Tyckte dock om den!

* Bo Celin: Vågorna. Också olästa dikter.

* Johan Cullberg: Kris och utveckling. Fick den i somras vid kompisars bokutrensning.

* Axel Madsen: The Sewing Circle. Om Hollywood-stjärnor från Garbo och framåt som levde "hemliga liv", dvs kvinnor som hade förhållanden med andra kvinnor. Ungefär som en skvallertidning från 30-talet. Inte ointressant, men lite irriterande läsning på grund av all name-dropping; om man inte har koll på alla amerianska kultur- och nöjespersonligheter (författare, producenter, kändisfotografer, rikt folk, osv, osv) blir det lite svårt att hänga med i vem som var gift med vem och kusin med vems hemlige älskare, osv.

* Åsne Seijerstad: Bokhandlaren i Kabul. Ytterligare en bok adopterad från kompisarna i somras.

* Agneta Pleijel: Kungens kommediant. Som ovan.

* Joyce Carol Oates: Dödgrävarens dotter. Jag vet, det finns inga ursäkter.

* Haruki Murakami: Fågeln som vrider upp världen, Kafka på stranden.

* Mary Ann Shaffer: Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap. Julklappsbok.

Vi får väl se hur många av dessa jag kommer mig för med att läsa... Mängden sidor som jag plöjer är definitivt mindre nu än förr! Ändå har jag en lista till:

Böcker som jag just nu känner lust att läsa om:

* L.M. Montgomerys Emily-böcker. Det var säkert femton år sedan jag senast läste om dem (jag läste nog bara om serien en gång tror jag, till skillnad från Anne-böckerna). Ja, vad ska jag säga - jag älskade den här typen av böcker mellan 10 och fjorton-femton... Av någon anledning tänkte jag på Emily här om dagen; undrar hur jag skulle uppleva böckerna nu, med allt annat jag läst i baggaget?

* Charlotte Brontë: Jane Eyre. Ja, det var väl en fem år sist, och jag behöver väl inte direkt läsa om den, men jag har aldrig riktigt kunnat glömma när för några år sedan nyöversättningen kom och den rekommenderades varmt... Jag funderade på hur stor skillnad den faktiskt kan göra, och om man kan rättfärdiga ett pocketköp bara med detta argument... Nu dök tanken upp nyligen för att jag läste en intervju med hon som spelar Jane på Dramaten (är det väl?) och jag tyckte att hon sa en del lite småmärkliga saker...

* Hermione Lee: Virginia Woolf. Jag tror att det var nästan exakt tio år sedan jag läste den, och den gången hoppade jag över ett par kapitel som tog upp romaner som jag ännu inte hade läst (ville möta dem utan förutfattade meningar). Nu vill jag läsa om den för att återknyta mina tidigare så starka band till Virginia.

* Hagar Olsson: Chitambo - det var så länge sedan jag läste den att jag bara minns att jag gillade den. Mitt eget ex är förresten aldrig läst; jag köpte det på något av Uppsalas många antikvariat ett eller två år efter att jag läste boken första gången.

Böcker som jag tänker att jag kommer att läsa inom en inte allt för avlägsen framtid:

* Potatisskalsboken (för jag tänker att det går snabbt och lätt)
* Djuna Barnes: Nattens skogar (är inte med på listan ovan, för den finns inte synlig i mitt rum, utan i källarexil)
* Emily (för det känns ändå minst nödvändigt, och därför blir det säkert så...)
* JCO
* Någonting mer av Claudie Gallay om jag kan hitta
* Åtminstone en av ovan nämnda Haruki Murakami
* Mer Christine Falkenland
* Mer Marguerite Duras


Läser just nu:
* Haruki Murakami: Sputnikälskling
* Hélène de Monferrand: Journal de Suzanne

2 kommentarer:

  1. Låter som du har mycket intressant i bokyllan men homofoben Cullberg tycker jag du ska kasta/bränna/ göra papporssvalor av tämligen omgående! Kram Maria, din gamla brevsyster.

    SvaraRadera
  2. Hej, brevsyster :) Jasså, är han en sådan... De som jag fick boken av sa bara "ja, den här är bra, den ska du läsa." Hmpf!

    SvaraRadera