måndag 18 januari 2010

Nära dig när det vänder - Eva Ermenz

Nära dig när det vänder är en liten diktsamling i två delar. Den första handlar om hur en kvinna tar avsked av sin son som är på väg ut i världen, och separationen känns svår. I andra delen sitter diktjaget vid sin mors sjukbädd.

Jag tänker att det handlar om uppbrott och att lämnas kvar; barnet lämnar sin mor, den åldrande modern lämnar sitt barn. Men dikterna griper mig inte riktigt; något hindrar mig från att identifiera mig med berättarrösten. Kanske beror det på min egen plats i livet just nu. Enstaka dikter/rader är berörande med ett drabbande språk; en oväntad fras/formulering... men texten rör sig ofta ganska nära det förutsägbara.

Recensionsbok av författare med Falunanknytning. Här är hela recensionen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar