fredag 8 januari 2010

Bättre en bok i handen än fem i varukorgen?

Istället för att läsa en bok eller skriva något, så sitter jag här framför datorn, och hamnade till sist på franska Amazon. Så jag klickade mig hit och dit och har nu funnit:

1. Tristan et Isolde par Fanny Ardant (Pierre Michot) - tycks vara en ljudbok i kombination med musik! Det är lockande för att: 1) ljudbok på franska är ju jättebra, och 2) Fannys högläsning är ju perfekt (eventuellt i omvänd ordning), 3) kombinationen med musik gör det hela ännu bättre, samt 4) jag är tillräckligt mycket romantiker för att tilltalas av Tristan och Isolde, och 5) jag gillar Fannys val av inläsningar! Någon, ge mig Jane Eyre, s'il vous plaît! Den finns bara på kassettband och frågan är om det finns något att spela sådana på här i huset längre... Förresten så tror jag bestämt att jag måste ha hennes La maladie de la mort. Det måste jag väl? (Nej, vänta - ang. Jane Eyre, så står det: "Commentaires : Il s'agit de 2 CD et non pas de cassettes. Extraits lus par Fanny Ardant." - CD istället för kassett är bra, men utdrag? Hm, vad innebär det? Att historien inte är komplett, eller att det är flera olika inläsare??)

2. Je vous écris comme je vous aime (Elizabeth Brami) - en bok som jag tipsades om redan någon gång i somras, men var ekonomisk och begränsade mina inköp. Men jag litar på källan eftersom Les amies d'Héloïse kom därifrån.

3. L'Or et la Cendre (Eliette Abécassis). Ja, eftersom La répudiée var så bra och lättläst, så varför inte något mer?

4. Appelez-moi par mon prénom (Nina Bouraoui), som beskrivs som en mycket vacker liten bok. Pocketutgåvan går visserligen bara att förbeställa (roman från 2008), men varför i all världen inte beställa den?!

5. Seule Venise (Claudie Gallay), som jag blev tipsad om Chez Clarabel.

Dessutom lade jag Mireille Mathieus skiva från 2005 i korgen, eftersom jag inte har alla låtar från den och tänk om de är jättebra? (De andra är ju det...) Hm. Jag inser att artikel 1 bara inte kan ignoreras, så är det bara. Men hur ska jag tänka om resten? Att 2 och 5 riskerar att strykas, eftersom jag inte vet om dessa författare kanske övergår min förmåga, om det dessutom är tjocka böcker? Eller att det är 3 och 4 som ska strykas eftersom jag hellre bör prova något nytt? Dessutom kan jag omöjligt veta vilken av dessa böcker som är mest svårläst... Men jag vill ju läsa mer Bouraoui och Gallay... Fast så har jag ju som sagt böcker hemma redan - och så finns det massa böcker på biblioteket.

Så jag ska alltså inte köpa några franska böcker från Amazon?

Men å andra sidan - varför skriver jag recensioner, om inte för att få lite pengar att köpa böcker för? Hm. Varifrån kommer detta förfärliga samlarbehov?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar